Imej: Facebook White Rabbit Red Rabbit |
White Rabbit Red Rabbit ialah satu pementasan teater yang berkisarkan tentang seorang penulis iaitu Nassim Sleimanpour yang tidak dapat keluar dari negara sendiri atas sebab undang-undang negara. Di Iran sesiapa yang ingin keluar dari Iran dan mendapatkan passport perlu berada dalam ketenteraan selama dua tahun. Nassim yang enggan mengikuti undang-undang ini telah menulis satu skrip teater dengan harapan akan ada orang menjemputnya ke luar negara dan berjaya keluar dari Iran dengan idea skripnya.
Teater ini merupakan satu teater yang dipersembahkan dalam bentuk Staged Readings Theatre iaitu pelakon perlu membaca skrip sambil berlakon tanpa set dan kostum yang lengkap. Namun begitu emosi dan juga penyampaian lakonan tidak diabaikan. Bentuk persembahan ini biasanya dilakukan untuk persembahan dalam satu bengkel atau perbincangan dan setelah selesai lakonan pentas akan berlaku sesi perbincangan dan seterusnya akan dikupas pelbagai isu berkaitan dengan lakonan yang dipersembahkan.
Dalam persembahan teater White Rabbit Red Rabbit, pelakon diberikan skrip apabila dia berada di atas pentas dan dia perlu melakonkan watak berdasarkan skrip sejurus sahaja dia membuka dan membaca skrip dan setiap hari akan ada pelakon yang berbeza melakonkan watak yang terdapat dalam skrip. Dalam versi Instants Cafe, mereka telah memilih dua tempat pementasan berbeza iaitu DPAC dan PenangPAC dan setiap pelakon yang berbeza antaranya Sharifah Amani, Iedil Putra, Anne James dan Pete Teo (sekadar menyebut beberapa nama) dan dipersembahkan dalam terjemahan bahasa yang berbeza.
Saya datang ketika pementasan
yang dilakonkan oleh Iedil Putra pada 20 Februari 2014. Dalam pementasan ini
saya melihat Iedil penuh dengan persoalan tentang skrip yang akan dia dapat
kerana dia tidak pernah membaca skrip ini, melakonkan skrip ini dan dalam masa
lebih dari sejam perlu melakonkan satu skrip teater yang menggunakan konsep staged reading theatre. Dia bermula
dengan emosi yang agak tegang tetapi kelihatan sedikit tenang seterusnya
berubah kepada emosi yang agak tenang dan seterusnya berubah kepada satu emosi
saspen ditambah komedi – black comedy.
Pada saya apa yang disampaikan
oleh pelakon yang melakonkan teater ini ialah sangat jujur dan penuh emosi
kerana skrip ini tidak dilakukan tanpa sebarang latihan. Walaupun skrip ini
hanya memerlukan pembacaan tetapi tugas pelakon dalam mengikut arahan pentas
yang ditulis dalam skrip dan juga menyampaikan lakonan dalam pembacaan mereka
bukanlah satu kerja yang mudah.
Mereka perlu mengambil berat
aspek penyampaian lakonan walaupun secara asasnya mereka hanya perlu membaca.
Hal ini kerana, tanpa penyampaian yang bagus lakonan dalam teater ini akan
kurang berkesan. Perkara ini sama seperti seorang menteri membaca teks ucapan
mereka. Sekiranya teks ucapan disampaikan tanpa penyampaian yang berkesan teks
ucapan akan menjadi bosan dan akan mempengaruhi keseluruhan teks walaupun teks
itu bagus.
Pada persembahan malam itu, Iedil
telah memberikan satu lakonan yang baik dan sporting. Pengalaman yang ada pada
Iedil menjadikan dia sebagai seorang pelakon yang naturalist (kerana
sememangnya dia menjadi diri dia di atas pentas). Perasaan takut yang wujud
dalam dirinya diindahkan dengan witty
yang ditulis oleh Nassim. Ini seterusnya menjadikan pementasan ini kelihatan
sangat menghiburkan. Selain itu, pemecahan dinding keempat (fourth wall) telah menambah nilai
menarik dalam persembahan ini kerana penonton boleh berinteraksi bersama
pelakon dan perkara ini menyebabkan penonton rasa seronok dan lebih dekat
dengan naskhah.
Naskah Nassim telah dilihat
sebagai satu naskhah yang sangat benar. Nassim telah memberikan sedikit elemen
sureal tetapi dengan penyampaian penulisan yang hebat, pelakon dan penonton
merasakan bahawa pementasan ini benar-benar berlaku. Penulis memberi
kepercayaan bahawa Nassim berada bersama penonton dengan menyatakan dalam skrip
perasaan dia apabila skrip ini dilakonkan dan arahan pentas yang dilakukan oleh
Nassim menunjukkan seperti dia benar-benar berhubung dengan pelakon yang
berlakon dalam naskhah ini.
Susunan naskhah ini juga
kelihatan menarik. Penulis telah menulis dengan memperkenalkan dirinya dan
menjadi rakan lakon yang tidak dilihat secara visual kepada pelakon pentas.
Seterusnya, dia menceritakan tentang risiko iaitu kematian. Diselang-selikan
dengan cerita arnab putih dan arnab merah dan ditamatkan dengan memberi rasa
benar kepada penceritaannya tentang risiko yang akan diterima dan dihadapi oleh
pelakon dan penonton.
Kesimpulannya, naskhah ini telah
ditulis dengan baik dan telah dipersembahkan dengan baik juga oleh pelakon
persembahan. Kerjasama penonton yang sporting malam itu agak membantu
menjadikan naskhah ini menarik untuk ditonton dan pada saya paling hebat bila
Nassim kata “dia tak nak bertanggungjawab atas apa yang akan berlaku pada malam
itu”.
HEBAT!
Kepada mereka yang tak tengok lagi.. Meh serbu PenangPAC pada
26 FEB - 1 MAC 2014
Lakonan:
1)Hardy Shafii (BM)
2)Ho Sheau Fang (Hokkien)
3)Ezra Zaid (English)
4)Hayati Ramli (BM)
No comments:
Post a Comment