Maduku Kalut merupakan satu
naskhah komedi yang diadaptasi oleh Mazli Abdul Rahman daripada satu karya
farce yang ditulis oleh Ray Cooner iaitu
Run For Your Wife. Karya ini juga pernah beberapa kali dipentaskan dan juga
pernah dijadikan satu feature film dalam Malaysia.
Maduku Kalut mengisahkan tentang
seorang pemandu teksi, Selamat yang berusaha untuk melarikan diri daripada
menemukan kedua-dua orang isterinya dalam satu masa. Masalah bermula apabila
kedua-dua isterinya melaporkan kehilangan Selamat kepada pihak polis dan
Selamat mencuba untuk mengelakkan daripada menemukan kedua-dua isterinya.
Pementasan Maduku Kalut merupakan
satu pementasan komedi yang baik untuk ditonton dan mempunyai nilai nilai
komersial yang tinggi. Penonton akan menyukai naskhah ini kerana faktor komedi
yang dibawa dalam pementasan ini dan juga pemilihan pelakon yang agak dikenali
oleh penonton umum. Banyak komedi yang boleh menjadikan penonton gelak dan
banyak juga situasi-situasi lakonan yang menarik untuk ditonton.
Namun begitu pementasan Maduku
Kalut akan menjadi satu pementasan yang lebih baik sekiranya tumpuan yang lebih
diberikan kepada penghasilan karya itu sendiri. Pementasan ini banyak menarik
perhatian penonton supaya menghayati setiap komedi yang ingin disampaikan dan
sekali-sekala terlihat mengabaikan aspek-aspek pementasan itu sendiri.
Terdapat beberapa arahan pentas
yang memperlihatkan pementasan ini kurang bersifat natural tetapi lebih kepada
kaku dan mengikut skrip. Ada juga situasi pelakon tidak selesa dengan lakonan
mereka. Hal ini banyak berlaku kepada Izu Islam. Walaupun lakonan Izu baik
tetapi Izu tidak bergerak secara bebas. Izu kelihatan seperti tidak selesa
dengan apa yang dia lakukan. Izu dilihat terlalu dikawal oleh pengarahan dan
seterusnya menyebabkan beberapa keadaan dalam lakonannya kurang baik. Penulis
berpendapat Izu merupakan seorang pelakon natural dan kreatif kerana penulis
melihat Izu berbeza dalam beberapa adegan yang dia selesa dan ini banyak
berlaku pada adegan adegan terakhir persembahan. Dia boleh memberikan lakonan
yang lebih baik sekiranya dibantu dengan latihan lakonan yang berkesan tetapi
dia telah dikawal oleh pengarahan.
Tempo pementasan ini agak kurang
menyenangkan. Energy persembahan terasa sedikit lemau walaupun semua maklum
bahawa ini merupakan naskhah komedi dan perlukan satu tempo yang pantas dan
energy yang tinggi dalam persembahan. Terdapat beberapa aksi lakonan yang
memperlihatkan sambut-menyambut dialog kurang berkesan dan lebih kepada hanya
menyampaikan lakonan tetapi bukan maksud dialog. Pelakon perlu sedar ruang dan
faham akan dialog yang ingin disampaikan. Kesan daripada kurang pemahaman teks
telah menyebabkan beberapa aksi yang dilakonkan berlainan dengan dialog yang
ingin disampaikan.
Teater ini telah dipentaskan
dengan kemas dan ini menyebabkan pementasan ini tidak bersifat progresif dan memperlihatkan
pementasan ini kurang segar. Idea-idea yang sedikit gila-gila amat diperlukan
dalam pementasan teater pasca modenisasi dan idea gila-gila ini kurang terlihat
dalam pementasan ini. Pementasan ini lebih kepada bersifat selamat dan berada
dalam situasi selesa.
Rekaan pentas yang disampaikan
oleh pengkarya dalam pementasan ini agak menarik kerana pengkarya memilih untuk
membuat rekaan bersifat cadangan dan ini kelihatan sesuai dengan permainan
teater Maduku Kalut. Dengan hanya menggunakan pencahayaan boleh membezakan
rumah isteri pertama dan isteri kedua. Rekaan ini lebih kepada penyampaian
situasi tetapi tidak kepada mood naskhah ini sendiri. Rekaan ini akan lebih
menarik sekiranya lebih dijelaskan oleh pergerakan dan juga lakonan yang
disampaikan oleh pelakon. Mood apabila berada di kedua-dua rumah berbeza
perlulah berlainan namun begitu dalam naskhah ini kedua-duanya sama dan perkara
ini menyebabkan makna rekaan ini kurang jelas.
Dalam pementasan ini, audio
banyak membantu. Audio yang banyak memberikan mood telah sedikit sebanyak
membantu mood teater ini naik. Amat menarik dalam rekaan dan juga adunan audio
apabila beberapa rekaan audio berkesan dan seterusnya membantu menaikkan tempo
permainan teater ini.
Perbezaan waktu yang kurang jelas
memperlihatkan pementasan ini agak kalut. Dunia naskhah ini berlaku pada dua
hari yang berbeza iaitu hari kehilangan Selamat dan juga hari berita Selamat
masuk dalam surat khabar. Adalah agak mustahil situasi hari ini Selamat
ditemuramah dan hari ini juga berita surat khabar dikeluarkan. Mungkin berlaku
kesilapan apabila pelakon menukar pakaian.
Usaha MASK Team dalam mementaskan
teater alternatif di pentas Istana Budaya perlu dipuji dan ini merupakan penjenamaan
yang bagus untuk teater. Dalam aspek penyampaian, pementasan ini merupakan satu
pementasan yang berada dalam situasi selesa dan berhati-hati. Pementasan ini
boleh menjadi satu pementasan popular yang akan dibincangkan oleh
peminat-peminat seni tetapi akan menjadi lebih menarik sekiranya diadun dengan
rencah yang lebih segar dan diikat dengan kuat.
1 comment:
Wah, bestnya.
Post a Comment